onsdag 28 maj 2008

Skolan

Inskolningen fortsätter och det går så sakta framåt... Klara är inte pigg på att jag lämnar henne när de är i klassrummet, men när de är i Playground då märker hon inte ens att jag är borta! Men än så länge är det inte till att tänka på att lämna henne själv, tyvärr.
Då jag har varit på skolan en vecka nu, har jag börjat förstå hur lektioner mm. är upplagda. Så här är skoladagen upplagd:
Den första timmen har de alltid lite pyssel, målar något, sitter och ritar eller tränar på att skriva bokstäver. De håller väldigt mycket på med att lära sig bokstäver och att skriva, vilket jag tycker är lite tidigt kanske för en 3-4-åring. Men barnen verkar tycka att det är roligt.
Sedan följer antingen en musiklektion eller en gympalektion. Till båda lektionerna kommer det en speciell lärare som håller i lektionen. På musiken ska alla barnen sitta STILLA i en ring och lyssna på när läraren spelar en sång och sjunger eller så får de vara med med olika instrument och låta det värsta de kan. Runt omkring i klassrummet finns det mängder med instrument men barnen får bara använda dem som läraren har gett tillåtelse till. Snacka om att ha disciplin på barnen! Häromdagen hade läraren en liten "föreställning" för barnen med olika saker som gav ifrån sig olika sorters ljud. Lite som en gatumusikant. Under hela den tiden som föreställningen höll på skulle barnen sitta stilla och bara titta. Svårt för en 3-åring med mycket spring i benen!
På gympalektionen är det också ganska uppstyrt. Läraren har oftast byggt upp en sorts hinderbana som barnen ska ta sig igenom och det funkar oftast ganska bra i början. Sedan blir det fullständigt kaos när barnen tar fram bollar, studsbollar och en massa andra saker som de hellre leker med.
Sedan är det "snack", dvs mellanmål. Då vi är ganska vana vid svenskt dagis med dess matvanor, känns det praktiskt taget varje dag som om vi har hamnat på kalas när vi äter mellis. De senast dagarna har vi fått följande som "snack": popcorn, Kellogs Frosties, cracker med smör, sockerkaka. Till detta (eller snarar efter detta) har det serverats någon fruktbit, som banan eller äpple. Barnen tror väl att de har kommit till paradiset, men jag börjar allvarligt oroa mig för deras tänder! Och jag har aldrig varit en sockerfanatiker i Sverige! Vet inte riktigt hur vi ska komma runt detta.
Efter snack är det sedan Playground som gäller. Det finns en jättestor lekplats under huset (huset står på pålar kan man säga) som är täckt av sand. En jättelik sandlåda helt enkelt. Där finns det gungor, små hus, rutschkanor och en massa roliga saker och både Klara och Hugo älskar att vara där. När de är där så behöver jag inte finnas i närheten för då är de som uppslukade. Skönt med lite andrum!
Sedan är det dags för "Circle". Då sätter sig barnen igen i en ring och ska vara tysta för då ska man gå igenom olika saker: exempelvis se vilken dag det är, vilket väder det är, om det är någon som fyller år etc. Läraren kanske läser en saga, man sjunger något eller visar upp en rolig grej som man kan eller som man har tagit med sig hemifrån.
Vid "Lunchtime" är det då dags för de obligatoriska riset och bönorna som de äter VARJE DAG! Det är deras basmat och så ser det tydligen ut i hela Brasilien. Till detta serveras det dock också något annat, som lite kyckling, köttbullar, en gryta eller något annat. Och så lite grönsaker. Varje dag är det också efterrätt, t.ex. lite frukt, jell-o (läskigt!), dolce de leite (brasseefterrätt, ännu läskigare!!) eller något annat sött och sliskigt.
Dagen avslutas med tandborstning (tur det!) och sedan är det lite circletime igen innan de flesta går hem kl 13.
Sammanfattningsvis tror jag att våra barn kommer att lära sig följande på skolan: sitta still i en ring och lyssna på när läraren pratar, tröttna på ris och bönor, förhoppningsvis inte få hål i tänderna, lära känna en massa härliga kompisar, lära sig både engelska och portugisiska och en massa andra bra och roliga saker... Förresten, igår när vi åkte hem i bilen började Klara: one, two, three, four, five, six, seven, eight, nine. På mindre än en vecka har hon lärt sig att räkna till 9 på engelska! Det är otroligt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Minns du, Emma, att jag efter ni besökt Monicas´s första gången i påskveckan frågade, om en förälder får vara kvar på skolan under inskolning hur länge som helst?
För Klara (och Hugo) har det varit en omtumlande tid, då ni flyttat. Dessutom ska hon nu lära sig två nya språk samtidigt. Hon är tillräckligt klok för att veta, att, om det skulle hända något hemskt kan hon inte göra sig förstådd, när inte du finns där. Men det kommer att gå bra, om samtliga tar det lugnt.
Att även små barn måste sitta stilla och vara tysta stunder i taget, mår de i längden inte dåligt av. In med mer sånt i den svenska förskolan!
Om inte barn har medfödda grava läs- och skrivsvårigheter, tror jag inte, att det är till skada att träna på bokstäver tidigt, bara det är på lek och kravlöst.
Kramar från
"yrkesskadade" svärmodern

Anonym sa...

Hej!
Ja det är onekligen intressant att läsa om alla olikheter.
Jag tänker då på skillnaden mellan Emma i första klass i Tyskland och Erik i Sverige!
Jag tyckte nog det var tufft i Tyskland när Emma skulle lära 5 nya bokstäver i veckan och därtill använda griffeltavla. Därefter skulle allt skrivas med bläckpenna och blev det fel gällde "tintenkiller", minns du Emma?
Med tanke på den nyfikenhet på ALLT som Klara visar suger hon säkert i sig allt nytt som en svamp!
Det skall bli spännande att höra när Hugo börjar prata engelska!
kram från mamma